Candostlar Cemevi'nin Şah İbrahim Veli Ocağını Ziyareti

Süleyman ÖZEROL
Eğitimci-Gazeteci

Ankara'da bulunan Candostlar Cemevi, Şah İbrahim Veli Ocağını Ziyaret Etti

7 Ağustos 2024 Çarşamba günü arayan kişi, adının Hasan Soğuk olduğunu, Ankara'da bulunan Candostlar Cemevi'nin Yönetim Kurulu Başkanlığını yaptığını, cemevi olarak düzenledikleri gezide Şah İbrahim Veli Ocağı merkezi Ballıkaya'yı ziyaret etmek istediklerini belirtti. Ziyaretlerinde hem kurban keseceklerini hem de cem yürüteceklerini, konaklama sorunu için Ballıkaya Köyü Kültür Turizm ve Kalkındırma Derneği Başkanı Mehmet Ali Güner ve Vayloğ Dede ziyareti ile ilgilenen Vayoğ Dedenin torunu Ahmet Çağlayan ile iletişim kurmalarını sağladım. Grup, 31 Ağustos 2024 Cumartesi günü Ballıkaya'da olacak...
31 Ağustos 2024 günü öğlen sıralarında Vayloğ Dede ziyaretine gittiğimde Mıroğluların kurbanı vardı ve Ankara'dan gelenler ve lokma yiyorlardı. Ankara'da üç kitabını yayına hazırladım Hekimhanlı Kul Emici (İbrahim Cevher) ile karşılaştım. Emici grubun zakiri olarak gelmişti ve yayına hazırladığım üçüncü kitabı Kurban Olduğum'dan da bana getirmişti.
Candostlar Cemevi Yönetim kurulu Başkanı Hasan soğuk ile görüştük, bana Alevilerin Özü kitabını armağan etti, ben de kendisine yeni çıkan Gürgür Dede kitabımı armağan ettim.
Bir süre sonra Karadirek Cem Evine geldik. Ziyaretçilerin kurbanı tığlandı ve kesildi. Kasap-Aşçı Hasan Çelik lokmayı hazırlamaya başlarken, Candostlar Cemevi Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Soğuk ile Karadirek Yazlık yemekhanesinde görüşme yaptım. Daha sonraki bir görüşmem sonucu söyleşiyi kaleme aldım.

Sayın Hasan Soğuk, cemevleri ile ilginizden söz eder misiniz?

1952 yılında Sivas'ta doğdum, aslen Kangal'a bağlı Soğukpınar (Mamaş) köyündenim. Makine teknisiyeni olarak hayata atıldım, süreçte çeşitli yerlerde çalıştım, derken 2010 yılında emekli oldum.
Geçmiş yıllarda yer aldığım derneklerde yöneticilik ve temsilciliklerde bulundum. Okuma ve araştırmaya meraklı bir kişi olarak Hz. Peygamberi devrimcilerin piri olduğuna, dinsel alanda insanı merkez alındığına, Atatürk'ün de silsile olarak aynı soydan geldiğine inanıyorum.
Hz. Peygamber "İlim Çin'de olsa gidiniz", Hz. Ali "Bana bir harf öğretenin kölesi olurum", "En büyük zenginlik bilimdir", Hacı Bektaşi Veli "Bilimden gidilmeyen yolun sonu karanlıktır", Atatürk ise "Hayatta en hakiki mürşit bilimdir" sözleri ile bilime verilen değeri belirtmişlerdir. Ben de bu çerçevede Alevliye hizmet etmek amacıyla Ankara'da bulunan Candostlar Cemevinde yer aldım ve 2018 yılında da yönetim kurulu başkanlığını üstlendim.

Candostlar Cemevi olarak neler yapıyorsunuz?

Atatürk Bulvarı No:57, Dirim İşhanı K: 4 No: 9, Çankaya/Ankara adresinde bulunan Candostlar Cemevi olarak kültürel çalışimalar yapıyoruz.

* Uygun görüldüğü biçimde her yıl Alevi kültürü ile ilgili yerlere geziler düzenliyoruz.
* Her çarşamba yaşayan ozanlardan canlı yayın yapılıyor geçmişte yaşamış olan ozanlarımızı da tanıtarak anıyoruz.
* 48 Perşembe Cem yürütülüyor, Muharrem aylarında da dört hafta Muhabbet Cemi yapılıyor.
* Deprem, yangın, sel gibi felaketler döneminde topladığımız yardımları doğrudan felaketzedelere ulaştırıyoruz.
* Adakları olan kişilerin cemevinde lokmaları pişirerek gelenlere sunuluyor.
* İlaç ihtiyacı olanlara yardımcı oluyoruz.
* Ücretsiz olarak bağlama ve semah kurslarımız var...

Şah İbrahim Veli Ocağına yaptığınız gezi hakkında bilgi verir misiniz·?

Candostlar Cemevi olarak Şah İsmail'in, yani Şah Hatayi'nin 500. ölüm yıldönümü etkinlikleri çerçevesinde, onun soyundan gelen Şar İbrahim Veli'nin Ballıkaya'da (Mezirme) bulunan ocağını da ziyaret etmek istedik. Gezi grubumuzda Malatya, Sivas, Çorum, Yozgat, Nevşehir illerinden 50 kişi yer aldı.
30 Ağustos 2024 Cuma günü akşam saatlerinde Ankara'dan hareket ederek 30 Ağustos 2024 sabahı Malatya'ya ulaştık. Malatya'da Atabey köyünde bulunan Zeynel Abidin ve Battalgazi ilçesinde bulunan Hasan Basri türbelerini ziyaret ettik. Battalgazi ilçesinde bulunan Kırklar ziyareti ve Battal Gazi'nin eşinin türbesi, ayrıca diğer yerleri de ziyaret ettiğimiz yerler arasında yer aldı.
Öğlen saatlerinde Ballıkaya gelerek Şah İbrahim Veli Ocağının yakın zamanda yaşamış olan Vayloğ Dede'nin türbesinde verilmiş olan lokmaya katıldık. Oradan Şah İbrahim Veli Dergâhı Karadirege geldik. Karadirekte cem yürüttükten sonra hazırlanan kurbanımızı bulunanlara sunacağız. Yarın sabah da Ankara'ya döneceğiz.
Köylülerinizden çok memnun kaldık. Bilhassa bir Şah İbrahimli olarak göğsüm kabardı. Vayloğ Dede Türbesi ve Ballıkaya Köyü Kültür ve Turizm Derneği yöneticilerine, Ballıkaya köylülerine teşekkür ediyorum,
Benim Divane Dedem (Abidin Tuna) için bir şiirim, bir de orijinal resmi var. Onları büyüttüm, armağan etmek istiyorum

Sayın Soğuk Hak kabul eylesin. Teşekkürler...

Değerli okullarımız, bundan sonrasını kısaca şöyle özetleyelim.
Karadirek yazlık yemekhanesinde getirilen kurban tığlandı ve kesime hazırlandı Sarısaltık Ocağından Selahattin Turapoğlu'nun dedeliği, Hacım Sultan Ocağı taliplerinden İbrahim Emici'nin zakirliği ile Karadirek'te cem yürütüldü.
Ceme Malatya Hekimhan ilçesinin Ballıkaya, Başkınık, Saz Köyleri, Mıroğlar, Salıcık, Başkavak, Sivas Kangal ilçesinin Soğukpınar (Mamaş) köylerinden katılanlar oldu.
Cem'den sonra hazırlanan kurban bulunanlara sunuldu.
Konuklar geceyi Ballıkaya’da geçirdikten sonra 1 Eylül 2024 pazar sabahı Ankara'ya döndüler.